Bedragare är mästare i att lura människor och det är inte alltid lätt att känna igen bedrägerier. Bedragarna vädjar ofta till brådska och känslor. Ett fantastiskt erbjudande gäller endast en kort tid, fakturan ska betalas genast eller så har det inträffat en överraskande glad eller sorglig händelse som är förknippad med ett lika överraskande penningbehov.
Tyvärr är bedrägerier vanliga och de ökar i antal hela tiden. Det går emellertid att lära sig att känna igen dem. Följ nyheterna, fråga en kompis eller en expert och tala om bluffmeddelanden även med dina närstående. Eller lär dig det viktigaste om nätbedrägerier på denna webbplats.
Här berättar vi om olika typer av nätbedrägerier och hur du kan undvika att bli föremål för cyberbedrägeri.
Nätfiske
Fick du ett suspekt textmeddelande, e-postmeddelande eller telefonsamtal? Med hjälp av nätfiske försöker brottslingarna få tag på till exempel användarnamn, lösenord, bankkoder eller kreditkortsuppgifter.
Misstänker du romansbedrägeri?
Romansbedrägerier utnyttjar människornas grundläggande känslor och behov, till exempel längtan efter kärlek och närhet eller ensamhet. Bedrägerierna är ofta systematiska och skickligt genomförda. Därför är det mycket mänskligt att tro på dem.
Bedragarna använder falska identiteter och påstår sig söka sällskap eller en partner, precis som riktiga personer. Att en person du nyligen träffat på nätet ber dig om pengar med vilken ursäkt som helst är en varningssignal.
Om du misstänker att en närstående blir lurad ska du föra saken på tal. På nätet finns många berättelser om personer som fallit offer för romansbedrägerier och samma mönster upprepas ofta i fallen. Sök information tillsammans och läs andras berättelser. De kan ha bekanta drag som hjälper den lurade att identifiera att han eller hon blivit utsatt för bedrägeri.
VD-bedrägeri
Denna typ av bedrägeri innebär att en arbetstagare får ett meddelande som verkar komma från företagets VD. I meddelandet beordras mottagaren till exempel att betala en brådskande faktura eller köpa presentkort. Bedragaren säger sig vara förhindrad att sköta ärendet själv just nu. Om bedrägeriet lyckas överför den anställda i verkligheten pengarna till bedragarens eget konto.
Sådana bluffmeddelanden skickas framför allt till anställda som har hand om fakturering, löner eller HR-ärenden. De är särskilt intressanta ur brottslingarnas synvinkel.
Falska sökmotorresultat
Du kan också hamna på en bluffsida via länkar som placerats in i sökmotorresultaten. När du söker till exempel en cykelaffär med hjälp av en sökmotor kan det första resultatet vara till exempel "Bästa cykelaffären", som inte är någon riktig nätbutik. Om du klickar på sökresultatet kan du hamna på en bluffsida.
Därför är det bäst att inte gå in på webbplatsen via sökresultaten, utan i stället skriva webbplatsens adress direkt i adressfältet.
Detta fenomen kallas malvertising. Det innebär att brottslingarna betalar för att den egna webbplatsen ska toppa sökresultaten. Till exempel kan den som söker en banks eller nätbutiks webbplats obemärkt välja en falsk reklam eller ett sökresultat som brottslingarna har lyft högre upp med hjälp av vilseledande taktiker.
Förfalskade videor och bedrägerier med hjälp av artificiell intelligens (deepfake eller djupfejk)
Med hjälp av artificiell intelligens kan ljud, video, text eller bilder kombineras till förfalskade videor (deepfake eller djupfejk). I dessa skapas trovärdiga virtuella kopior av människor. Sådana tekniker utnyttjas för bedrägerier och informationspåverkan. Det går till exempel att på ett trovärdigt sätt ersätta ansiktet på en person i en video med en annan persons ansikte. Även en persons röst kan trovärdigt förfalskas och avsiktligt användas på ett vilseledande sätt. I en sådan video verkar personen säga sådant som han eller hon aldrig har sagt på riktigt.
10 tips för säkrare ärendehantering på nätet
- Klicka inte på länken i ett meddelande om du inte är helt säker på att meddelandet är äkta och avsändaren tillförlitlig. Skriv till exempel bankens adress själv i webbläsarens adressfält eller använd dina egna bokmärken.
- Använd i första hand bankernas officiella mobilapplikationer. Detsamma gäller nätbutiker.
- Ge inte dina bankkoder till andra. Kom ihåg att din bank eller myndigheterna aldrig begär dina bankkoder per telefon, sms eller e-postmeddelanden.
- Installera endast applikationer från tillförlitliga appbutiker. Installera ingenting bara därför att någon utövar påtryckningar på dig till exempel per telefon.
- Säkerhetskopiera viktiga uppgifter regelbundet.
- Använd alltid multifaktorautentisering när det är möjligt. Anvisningar finns till exempel på sidan 2 på denna webbplats (LÄNK)
- Kom ihåg att uppdatera din enhet och dina program. I många anordningar kan du välja automatiska uppdateringar.
- Använd antivirusprogram.
- Använd starka lösenord eller helst ett program för hantering av lösenord.
- Berätta för någon om situationen! Vem som helst kan bli lurad och det är ingenting att skämmas över. Genom att dela med dig av dina erfarenheter kan du hjälpa andra. Kontakta vid behov också till exempel myndigheterna eller din bank.